Felles venture-satsing!
Det er ikke lenge siden det nyoppstartede selskapet Spacemaker kom med en ny løsning på markedet som baserer seg på kunstig intelligens. Løsningen benytter seg av AI i optimaliseringen når det kommer til utnyttelse av tomtene i nye byggeprosjekter. Det tok ikke lang tid før tomteutviklere som OBOS og AF fikk øynene opp for dette selskapet, og hvor AF Gruppen gikk aktivt inn i testingen og utviklingen av produktene. Siden Spacemaker har imponert med produktene, anses de nå som en lovende investeringsmulighet, og nylig ble det foretatt en stor investering gjennom Construct Venture, et selskap opprettet gjennom en investering på hele 80 millioner. Det er OBOS og AF Gruppen som har gått samlet inn i denne storsatsingen.
Spacemakers CEO, Håvard Haukeland, sier at selskapet er fornøyde med å ha fått OBOS og AF som investorer, og at dette vil ha stor verdi for nåværende og fremtidig produktutvikling. Stadig flere bransjer tyr til kunstig intelligens for å effektivisere og optimalisere tjenestene sine. Nå til dags er det vanlig å ha AI-funksjoner innebygd i mobiler og datamaskiner, men også i biler, boligalarmer og lydanlegget hjemme. De smarte algoritmene som har blitt utviklet og tatt i bruk i forbindelse med sosiale medier har også kommet andre til gode. I dag brukes elementer med kunstig intelligens i alt fra Spotify og andre musikktjenester til søkemotoren for lån hos Sambla og dating-nettsider. Kunstig intelligens har som mål å forutse hva det er brukeren vil at skal skje, og raskt foreslå alternativer som på best mulig måte tilfredsstiller vedkommendes behov og forventninger. Det sier seg selv at slik teknologi kan være med på å korte ned en rekke arbeidsprosesser og spare selskaper og privatpersoner for både tid og penger. I en bransje hvor det handles for store summer og konkurransen er stor, er det viktig å være tidlig ute.
Globalt potensiale
Siden systemer basert på kunstig intelligens utvikler seg på egenhånd og lærer underveis, er de ofte gode investeringer sammenlignet med programvarer som stadig har behov for manuell oppdatering. Med globale satsinger innen AI, har Spacemaker et klart internasjonalt potensiale, selv om de også har en solid kundebase også i Norden. Norske og skandinaviske varemerker innen bygg- og anlegg er verdenskjente for kvalitet, og mange utenlandske selskaper søker ofte godt etablerte samarbeidspartnere, som for eksempel OBOS og AF Gruppen. Solide partnere i ryggen gjør dermed Spacemaker til en ekstra attraktiv investering. Konsernsjefen i AF Gruppen, Morten Grongstad, fremhever at samarbeidet med OBOS representerer en essensiell kilde som kan være med på å finansiere nye forretningsprosjekter i næringen og bidra til en viktig utvikling. Med AI-løsninger er det mulig å gjøre flere forbedringer på byggeplassen. Det kan være alt fra bedre sikkerhetsrutiner basert på læringsmønstre som tar utgangspunkt i ekte hendelser og statistisk sannsynlighet, men også AI-elementer som analyserer kundenes behov allerede i tegnefasen, og som foreslår optimale planløsninger i forhold til tomten. Kunstig intelligens kan dermed være med på både å redde liv og lage mer kostnadseffektive og sikre boliger.